czwartek, 16 maja 2013

GLITCH STUDIES MANIFESTO

Zapraszam do zapoznania się z " Glitch Studies Manifesto" - właściwie można powiedzieć - Manifestem Glitch Artu, wypracowanym przez Rosę Menkman. Tekst przetłumaczyłam samodzielnie w ramach mojej pracy magisterskiej ("Zjawisko i pojęcie Glitch Artu w sztuce współczesnej" 2012).

GLITCH STUDIES MANIFESTO

1. Dominujące, ciągłe poszukiwanie kanału bez zakłóceń stało się – i zawsze już będzie – czymś nawet gorszym niż złym przeznaczeniem, wręcz godnym pożałowania dogmatem. Jesteśmy świadomi, że stałe poszukiwanie kompletnej przejrzystości w obrazie przynosi nowsze, lepsze media, a każda z tych lepszych, opracowanych technik zawsze będzie posiadała swoje własne nieodłączne, wrodzone niedoskonałości i mankamenty.

2. Rozprawiaj i dyskutuj o operacyjnych sposobach praktyki kreatywnej. Walcz o rodzajowość interfejsów oraz różnorodność oczekiwań! Odmawiaj ograniczenia do jednego medium, lub usytuowania między sprzecznościami takimi jak prawdziwa a wirtualna rzeczywistość, czy zdezaktualizowany a najnowocześniejszy, dostępny a własnościowy, cyfrowy a analogowy. Serfuj w wirze technologii, sztuki artefaktów.

3. Oddal się od ustalonych zasad aktywności, a dołącz do awangardy niepoznanego. Stań się podróżnikiem, przemierzającym szumne artefakty! Statyczny, linearny nośnik informacji – transmisji może być zakłócony, przerwany w trzech sytuacjach: podczas kodowania, dekodowania (kompresji), sprzężenia zwrotnego, lub gdy pojawia się glitch. Artyści pracujący nad szumami w przepływie elektronicznym muszą wykorzystać szumne artefakty oraz odkrywać nowe możliwości, których podstawę mogą stanowić te szumy.

4. Stosuj nagięcia i zniekształcenia, jako metaforę odmienności. Używaj glitchu, jako szkieletu postępu. Znajdź moment katharsis w dezintegracji, przerwaniach i pęknięciach; manipuluj, naginaj i łam każde medium w kierunku punktu, w którym dany materiał stanie się czymś nowym, kreuj Glitch Art.

5. Uświadom sobie, że Glitch Art również przekazuje odbiorcy nowe standardy i zasady 'psucia'. Nie każdy Glitch Art jest postępowym, lub przedstawia coś nowego. Popularyzacja i kultywowanie awangardy było nieuniknione i skazane na porażkę. Należy wystrzegać się łatwych w osiągnięciu efektów glitchu we wtyczkach różnych programów graficznych. To, czym jest teraz glitch stanie się modą.

6. Pobudź widownię do podróży przez audiowizualny krajobraz. Kreuj konceptualne, synestetyczne prace artystyczne, które przejawiają jednocześnie wizualne oraz dźwiękowe artefakty glitchu lub szumu. Stosuj te artefakty szumu, jako coś, co odsłania technologię i jej wewnętrzne działanie oraz, jako mobilizatory dla widowni do bardziej wytężonego słuchania i oglądania prac.

7. Entuzjastycznie korzystaj z krytycznej trans-medialnej estetyki artefaktów glitchu. Wykorzystuj glitch, by przenieść każde medium w krytyczny stan przerostu, aby krytycznie odniosło się do zakodowanych zasad struktury.

8. Stosuj język glitchu i badaj, co jest poza standardową wiedzą na ich temat. Teoria glitchu jest tym, z czym możesz po prostu odejść. Przepływ nie może być rozumiany bez istniejących w nim przeszkód, ani funkcja nie może być rozumiana bez glitchingu. Jest to powód, dla którego badania nad glitchem, szumami i zakłóceniami są niezbędne.

Menkman Rosa, Glitch Moment(um), Institute of Network Cultures, Amsterdam 2011; źródło

Rosa Menkman (Amsterdam, Holandia)koncentruje się na wizualnych artefaktach powstałych w wyniku usterek w mediach cyfrowych, w zarówno w teorii jak i w praktyce. Obrazy jej autorstwa są wynikiem usterek, wypadków czy sprężeń zwrotnych.

BLOG ROSY


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz